پشتیبان گیری دادهها فرآیند تکرار دادهها است تا بتواند مجموعهای تکراری را بعد از بازیابی رویداد از دست دادن دادهها تنظیم کند. امروزه انواع مختلفی از خدمات تهیه پشتیبان داده وجود دارد که به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا اطمینان حاصل کنند که دادهها امن هستند و اطلاعات بحرانی در یک فاجعه طبیعی، سرقت و یا سایر موارد اضطراری از دست نرفته است.
سالها پیش برای رایانههای شخصی (کامپیوتر)، روش رایج پشتیبان گیری دادهها، بارگیری اطلاعات از یک هارد دیسک کامپیوتر بر روی یک مجموعه از فلاپیهای کوچک بود که در مخازن فیزیکی ذخیره میشدند. از آن به بعد، ظهور فن آوریهای حالت جامد، سیستمهای بیسیم و دیگر نوآوریها منجر به موقعیتهایی شده است که مدیران فناوری اطلاعات میتوانند از دادهها و از راه دور پشتیبان گیری کرده یا حجم زیاد داده را به دستگاههای قابل حمل کوچک بارگیری کنند. سرویسهای ابر و گزینههای مربوطه، امکان ذخیره سازی آسان دادهها از راه دور را تسهیل میکنند، به طوریکه اگر کل امکانات یا مکان به خطر بیافتد، دادهها ایمن هستند، در حالیکه فناوری های RAID یا Mirror، گزینههای پشتیبان خودکار را همچنان فراهم میکنند.
علاوه بر پشتیبانگیری دادههای از راه دور، روشهای جدیدی مانند، سیستمهای failback و failover systems وجود دارد که به طور خودکار مقصد داده را وقتی یک مقصد تحت تاثیر منفی قرار میگیرد، تغییر میدهد. همهی این گزینههای جدید باعث تقویت بیشتر امنیت دادهها میشوند، زیرا بسیاری از فعالیتهای تجاری و دولتی به طور فزایندهای وابسته به انواع مختلف دادههای ذخیره شده هستند.
دادههایتان راهتان را حفظ میکند.
دادهی شرکت همه چیز آن شرکت است. به همین دلیل است که راه حل حفاظت، پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات شما باید طیف وسیعی از منابع داده، انواع فایلها، رسانههای ذخیره سازی و حالتهای پشتیبان را پوشش دهد. رویکرد حفاظت یکپارچه و خودکار ما به شما یک نمایش کامل و ساده از تمام دادههای ذخیره شده بدون توجه به جایی که قرار دارد، در سایت و یا در cloud، میدهد.
پشتیبانگیری از پایگاههای داده، فایلها، برنامهها و VMها با حداکثر کارایی با توجه به نوع داده و مشخصات بازیابی، یکپارچه سازی عکسهای سخت افزاری، بهینهسازی ذخیره با deduplication همگی کمک کرده تا دادههای خود را به سرعت و به آسانی هر زمان که نیاز دارید بازیابی کنید و گزارشهای خود را به صورت مستمر ارزیابی کنید و فرایندهای پشتیبانگیری و بازیابی را بهبود ببخشید.
رویکرد “بازگشت به اصل” به امنیت سیستم میتواند تعداد کارهای اداری را کاهش دهد و امنیت کلی یک شبکه در سازمان را بهبود بخشد. کسانیکه مسئولیت مدیریت عملیات روزانه IT و یا استراتژی سطح C برای IT را دارند، اغلب میتوانند در حالت واکنشپذیر باشند، به ویژه پس از حادثه امنیتی که میتواند منجر به یک حس سرکوب شدگی و خریدهای غیرضروری شود.
بازگشت به اصول اولیه این است که مطمئن شوید اولویتها متمرکز شدهاند. به عنوان مثال، به جای تلاش برای محافظت از هر دستگاه در شبکه، سازمانها باید بر روی بهترین شیوههای حفاظت از داده تمرکز کنند. حفاظت از دادهها از طریق پشتیبانگیری و بازیابی بهترین عمل ضروری است و اگر بدترین اتفاق رخ دهد، میتواند تفاوت را ایجاد کند.
شناسایی اهداف پشتیبان اولیه :
حفاظت از دادهها نوعی از عملکرد درست کردن و فراموش کردن آن نیست. اغلب این یک اقدام پیچیده است که نیاز به مراحل مختلف دارد. با این حال، این یک فناوری حیاتی مهم پایه است که شامل یکی از سه پایه اساسی پشتیبان برای مبانی امنیت فناوری اطلاعات میشود.
برای حفاظت از دادهها چون بسیاری از تیمهای IT در حالتهای واکنشی کار میکنند، آنها معتقدند که خرید فایروال و یا تلاش برای محافظت از یک شبکه داخلی سازمانی با استفاده از سخت افزار یا نرم افزار نهایی، بهترین استراتژی است. در حالیکه در وسایل پیشگیری از تهدید مانند فایروال موارد ارزشمندی وجود دارد، اولویت اول باید درک کردن جایی باشد که دادههای حساس روی شبکه قراردارند و اینکه چطور باید محافظت شوند.
اولین گام در استراتژی حفاظت از دادهها باید شناسایی کند که کدام اطلاعات بیشتر برای یک سازمان حساس هستند (فراتر از الزامات مندرج در قوانین و مقررات خاص صنعت). بهرهبرداری از دانش کاربران، به طور معمول کارمندان، میتواند بسیار سودمند باشد. کاربران اغلب در مورد دادههایی که از IT استفاده میکنند بیشتر میدانند به این دلیل که آنها را به طور مداوم استفاده میکنند. این نوع شناسایی دادهها میتواند بخصوص در هنگام مشاهده دادههای بدون ساختار مفید باشد.
یک استراتژی پشتیبانگیری و بازیابی ایجاد کنید:
هنگامی که دادههای حساس شناخته شده است، مرحله دوم ایجاد استراتژی پشتیبانگیری و بازیابی جامع با پشتیبانگیری برنامهریزی شده از اطلاعات بحرانی است. اکثر سازمانهای بزرگ با یک تیم فناوری اطلاعات، در حال حاضر پشتیبانگیری کرده و برنامهای برای پشتیبان گیری دورهای خواهند داشت. در حالیکه مهم است که هر گونه اطلاعات حساس جدید را در یک استراتژی پشتیبان تجدید نظر شده قرار دهیم. تاکید برای کسانیکه برنامههای ثابت دارند باید در بخش بازیابی باشد.(قدم بعدی)
گام سوم این است که اطمینان حاصل شود که پشتیبانگیری همیشه آزمایش میشود. بسیاری از تیمهای IT با اهداف خوب، استراتژیهای پشتیبانی بسیار خوبی دارند اما در تست پشتیبانشان شکست میخورند. اگر شما نمیتوانید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، تمام تمرینات غیرکاربردی است. پشتیبانگیری برای بازیابی باید قابل اعتماد و آسان باشد. انجام آزمونهای معمول پشتیبانگیری بسیار مهم است و اگر پشتیبانگیری رمزگذاری شده باشد، در موارد اضطراری دو برابر مهم است. بازیابی یک پشتیبان قبلی میتواند تنها راه حل باشد.
بدون شک میتوان گفت که پشتیبانها نیز باید در خارج از سایت در صورت شکست امنیتی فیزیکی، آتش سوزی یا دیگر فاجعه طبیعی که در آن سخت افزار از بین رفته است، ذخیره شوند. داشتن پشتیبان در مکانهای مختلف نیز امنیت آنها را افزایش میدهد.
یک استراتژی جامع امنیتی ایجاد کنید :
حفاظت از دادهها از طریق پشتیبانگیری و بازیابی یک تابع IT اولیه است که بیشتر تیمهای IT در حال حاضر باید انجام دهند، با این حال بسیاری از پشتیبان گیریها تست نشده است که میتواند به فاجعه منجر شود. اما آیا آنها باید به عنوان سرویس استفاده شوند؟ با فراوانی دادههای بدون ساختار در اکثر شبکههای شرکتهای بزرگ، ممکن است اطلاعات بحرانی نیز محافظت نشده باشند.
ایجاد یک استراتژی پشتیبانگیری و بازسازی گسترده میتواند شما را در مورد یک حمله محافظت کند و لازم نیست پیچیده شود.
BDR چیست؟
BDR مخفف Backup / Disaster Recovery است و به آرشیو سیستماتیک دادهها میپردازد که میتواند در صورت آسیب یا از دستدادن بازیابی شود. شما میتوانید از BDR به عنوان بیمه برای دادههایتان استفاده کنید و دقیقا مانند سایر انواع بیمهها، بهتر است نسبت به حوادث ایمن باشیم. متاسفانه، کسب و کارهای کوچک اغلب BDR را کم اهمیت میدانند.
یکی از مهمترین اشتباهاتی که کسب و کارها دارند، بازیابی فوری پشتیبان را تنها برای یک فاجعه طبیعی یا یک رویداد فاجعه بار میدانند. حقیقت این است که هر حادثهای که اطلاعاتتان را غیر قابل دسترس کند یک فاجعه است. خوشبختانه، سیستمهای پشتیبانی وجود دارد که کسب و کارتان میتواند برای کاهش میزان خرابی متحمل شده، آنرا پیاده سازی کند.
چرا کسب و کار شما نیاز به یک راه حل BDR دارد؟
چند هفته پیش یک مشتری یک مسئله را تجربه کرد که سرورشان را پایین میآورد. پس از بررسی بیشتر سرور غیر قابل استفاده تشخیص داده شد. این مسئله در ابتدای یک روز کاری پر مشغله مشخص شد. خوشبختانه این مشتری یک راه حل BDR داشت. در عرض دو ساعت، کارشان برگشت و در حال اجرا بود. یکی از تکنسینهای ما توانست دستگاه BDR را به عنوان یک سرور به کار اندازذ تا سرور اصلیشان بتواند تعمیر شود.
به نظر میرسد، سرور اصلی مشتری باید توسط سازنده تعمیر شود، که ۵ روز پس از تشخیص اولیه این مسئله زمان میبرد. آیا میتوانید کار خود را برای یک هفته متوقف کنید؟ اکثر مشاغل تنها چند ساعت میتوانند.
مثال فوق به عنوان تنها یکی از سناریوهای بسیاری از مسائل پیشبینی نشده است که باعث میشود سرور یا سایر ایستگاههای کاری ضروری به مشکل برسند. اگر شغل شما یک راه حل پشتیبانی ندارد، شما به طور بالقوه، ساعتها، روزها یا هفتهها متوقف میشوید.
آیا میدانید یک ساعت قطعی چه هزینهای برای کارتان دارد؟ بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک، تمام عوامل را که به هزینه خرابی میانجامد کم اهمیت میدانند. این نمودار درک بهتری از میانگین ضررها در هر ساعت به شما میدهد.
با توجه به مطالعه انجام شده، در طی شش ماه گذشته، ۴۶ درصد از شرکتکنندگان در طول مدت شش ماه گذشته، بخشهای ضروری کسب و کار خود را از دست دادند. احتمالا ، این یک فاجعه بزرگ نیست اگر شغل شما برای چند ساعت یا حتی یک روز متوقف شود. اگر شما یک راه حل پشتیبان ندارید، خطر سقوط خود را افزایش میدهید.
راه حل BDR خود را اجرا کنید
اولین گام در اجرای راه حل BDR برای کسب و کار شما، ارزیابی است. استفاده از متخصص فناوری دارای مهارت و دانش برای ارزیابی کسب و کار شما و ارائه راه حلهای مناسب پیشنهاد میشود. متخصصان پشتیبانگیری هوپاد میتوانند با ارزیابی کسب و کار شما بهترین راه حلها را ارائه دهند که در کوتاهترین زمان قادر به برگرداندن دادههای حیاتی کسب و کارتان باشید.
راه حلهای پشتیبانگیری هوپاد :
- Veeam Backup
- Veritas Backup Exec
شرکت هوپاد با توجه به نیازمندی خاص کسب و کار شما قادر به ارائه طرحهای نوین در پشتیبانگیری نیز میباشد.
با ما در ارتباط باشید