کاربران شبکه های کامپیوتری میتوانند با استفاده مشترک از منابع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه، بدون توجه به محدوده جغرافیایی هر یک از منابع از این شبکه ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و بهره برداری کنند. شبکه ها به عضو جدا ناپذیر بسیاری از شرکتها و سازمان ها تبدیل شده اند زیرا کاربرد بسیاری در انتقال اطلاعات دارند اما شبکه های کامپیوتری معایب و مزایایی دارند که لازم است کاربران شبکه های کامپیوتری به آنها آشنا باشند.
مدل های شبکه: در شبکه های کامپیوتری ، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده وهم سرویس گیرنده باشد. سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایل های اشتراکی وهمچنین سیستم عاملی که مدیریت عملیات شبکه را بعهده دارد – را نگهداری می کند. برای آنکه سرویس گیرنده ” Client” بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند ، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده درخواست کند . سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده خواهد فرستاد. سه مدل از شبکه های مرسوم مورد استفاده ، عبارتند از :
۱٫شبکه نظیر به نظیر
۲٫ شبکه مبتنی بر سرویس دهنده
۳٫شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده
در این حالت یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای درخواست ، نتایج حاصل را به ایستگاه متقاضی میفرستد. حجم اطلاعات مبادله شده دراین شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد. در این شبکه پایگاه مخصوصی جهت ذخیره فایل های امشترک وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هرپایگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی داشته باشد. هر پایگاه خاص می تواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از ۱۰ ایستگاه بکار می رود.
بسیاری از افراد در ابتدای شروع به کارشبکه های کامپیوتری معتقد بودند هزینه راهاندازی شبکه کاری بیهوده است.اما امروزه دیگر همه از اهمیت استفاده از شبکه را میدانند.دیگر متوجه شدند که هزینهی اولیهی راهاندازی شبکه، از بسیاری از هزینههای دیگر کم کرده و راندمان کار را بسیار بالا میبرد. در مدل شبکه ای Client_Server تمامی اطلاعات در سرور ( سرویسدهنده) قرار میگیرد. در صورت از بین رفتن Server بنا به هر دلیل تمامی اطلاعات ما از بین میرود. البته این مسئله با Back up گیری از اطلاعات حلشده میشود. امکان خروج اطلاعات از داخل سازمان وجود دارد . به همین علت باید بعد از راهاندازی شبکه، به امنیت آن و توصیههای راهانداز تیم پشتیبانی شبکه بسیار دقت کرد تا از درز اطلاعات پیشگیری شود.
با متمرکز کردن منابع و استفاده مشترک از آن ها و پرهیز از پخش در واحد های مختلف و استفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان، وعدم نیاز کاربران به داشتن منبع جداگانه برای نگهداری اطلاعات و منابع نگهداری جداگانه. پشتیبانی شبکه های کامپیوتری باعث ایجاد ویژگی قابلیت اطمینان در شبکه شده است و با توجه به قابلیت پشتیبانی شبکه کاربران با خاطری آسوده میتوانند از شبکه های کامپیوتری استفاده کنند . در اصل به کمک پشتیبانی شبکه می توان از منابع مختلف اطلاعاتی و سیستم های متنوع در شبکه، نسخه های دوم و پشتیبان تهیه کرد و در صورت عدم دسترسی به یکی از منابع اطلاعاتی در شبکه، به دلیل از کار افتادن سیستم هک شدن یا هر دلیل دیگر از نسخه های پشتیبان بهره برد .سیستم پشتیبانی از سرویس دهنده ها در شبکه ،کارآیی، فعالیت و آمادگی دائمی سیستم را افزایش داده و ضریب اطمینان شبکه را بالا میبرد .
یکی دیگر از مزایای شبکه های کامپیوتری این است که کاربران می توانند از طریق فناوری های موجود مانند پست الکترونیکی یا سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی با یکدیگر اطلاعات مبادله کنند ، حتی امکان انتقال فایل نیز برای آن ها وجود دارد. در شبکه های کامپیوتری امکان ، به روز رسانی تمام اطلاعات مربوط به سرویس ها و برنامه های مختلف را دارد و دسترسی به نسخه آخر سرویس ها و برنامه های مختلف راحت تر خواهد شد.
خدمات پشتیبانی شبکه نه تنها بر کل اینترنت، بلکه در تنظیم و مدیریت کردن شبکههایی که آن را تشکیل میدهند نیزموثراست. برای تمامی مشاغل وجود کامپیوترها وسیستم ها امری حیاتی وضروریست، بنابراین صرف هزینه نگهداری و پشتیبانی برای این سیستمها نیز ضروری میباشد. شما میتوانید با انتخاب مناسبترین هزینه نگهداری کامپیوتر، مشکلات شبکههای کامپیوتری خود را برطرف کنید و در هزینههای حل مشکلات سیستمهای کامپیوتری صرفه جویی کنید.
تعمیر و نگهداری و بروز رسانی شبکه پشتیبانی کامپیوترها و تجهیزات اداری ائم از پرینتر، اسکنر و …دراین نوع قرارداد مهمتراست مسئول ارائه خدمات پشتیبانی شبکههای کامپیوتری تکنسین های کامپیوترهستند به این دسته از خدمات در اصطلاح خدمات HelpDesk میگویند. این قرارداد در واقع ترکیبی از بهترین خدمات تخصصی شبکه و خدمات پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری میباشد. البته خدمات جانبی دیگری نیز در این قرارداد ارائه میشود، مانند: پشتیبانی تجهیزات دوربین مداربسته تحت شبکه، نگهداری از دستگاههای الکترونیکی مانند سیستمهای هوشمند اتاق سرور، دستگاه حضور و غیاب، برق اضطراری UPS و … . در واقع این خدمات تمامی نیازهای آیتی در سطوح مختلف را پوشش میدهند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.