پشتیبان گیری و بازیابی (Backup and Recovery) چیست ؟

 

شرکت ها و سازمانها، نیاز دارند اطلاعاتی  که با  استفاده از نرم افزارهای خطرناک، فساد اطلاعات، خرابی سخت افزاری، هک مخرب، خطای کاربر یا سایر رویدادهای پیش بینی نشده، از دست می روند را بازگردانند. بک آپ ها، حالتی از لحظه ای در زمان است که پس از آن برای بازگشت داده ها به حالت قبلی خود استفاده می شود.

تست پشتیبان گیری و بازیابی به بررسی شیوه و تکنولوژی سازمان برای حفاظت از داده ها و تکرار داده ها می پردازد. هدف آن اطمینان از بازیابی اطلاعات به صورت سریع و قابل اطمینان است. فرایند بازیابی فایل های پشتیبان به عنوان بازسازی فایل شناخته می شود.اصطلاح پشتیبان داده ها و حفاظت از داده ها اغلب به طور متناوب استفاده می شود، هر چند حفاظت از داده ها اهداف وسیع تر تداوم کسب و کار، امنیت داده ها، مدیریت اطلاعات چرخه اطلاعات و پیشگیری از نرم افزارهای مخرب و ویروس های کامپیوتری را شامل می شود.

از چه اطلاعاتی و در چه زمانی باید پشتیبان گیری شود ؟

یک فرایند پشتیبان به پایگاه داده های حیاتی یا برنامه های مربوط به خطوط تجاری اعمال می شود. این فرایند توسط خط مشی های پشتیبان از پیش تعریف شده مشخص می شود که مشخص می کند که چه میزان داده ها پشتیبان گیری می شوند و چند نسخه کپی شده (به نام کپی ها) مورد نیاز است، و همچنین با موافقت نامه های سطح سرویس (SLA) که سرعت بازگرداندن داده ها را تعیین می کند.بهترین شیوه ها نشان می دهد که پشتیبان گیری کامل داده ها باید حداقل یک بار در هفته رخ دهد، اغلب در طول هفته های تعطیل و یا ساعات خاموش کاری. برای تکمیل پشتیبان گیری کامل در هر هفته، شرکت ها معمولا مجموعه ای از کارهای پشتیبان داده های دیفرانسیل یا افزایشی را برنامه ریزی می کنند که تنها اطلاعاتی را که از زمان آخرین آخرین پشتیبان کامل ساخته شده است، پشت سر می گذارد.

پشتیبان گیری رسانه ذخیره سازی (Backup storage media)

سازمانها  معمولا داده های کلیدی را به دستگاه های پشتیبان اختصاصی یا سیستم های نوار مغناطیسی باز می گردانند. سیستم های داده کاوی دارای هارد دیسک (هارد دیسک) هستند و با نرم افزار برای تنظیم خط مشی های پشتیبان مجهز شده اند.سیستم های پشتیبان دیسک به دیسک در ابتدا به عنوان جایگزینی برای کتابخانه های پشتیبان ظاهر شدند. هر دو دیسک و نوار هنوز هم استفاده می شود .با افزایش حجم فایل ها، بعضی از فروشندگان پشتیبان، دستگاه های حفاظت از داده های یکپارچه را به بازار عرضه می کنند تا تلاش کنند روند پردازش پشتیبان ساده را بهبود بخشند. یک دستگاه داده یکپارچه، اساسا یک سرور پرونده با سخت افزارهای سخت افزاری و نرم افزاری پشتیبان تهیه شده توسط فروشنده است. این دستگاه های ذخیره سازی داده های پلاگین و بازی اغلب شامل ویژگی های خودکار برای نظارت بر ظرفیت دیسک، ذخیره سازی قابل ارتقا و کتابخانه های نوار از پیش تنظیم شده می باشد.اکثر لوازم پشتیبان مبتنی بر دیسک اجازه می دهد که کپی ها را از رسانه های چرخشی به نوار مغناطیسی منتقل کنند تا بتوانند در مدت زمان طولانی نگهداری شوند. سیستم های نوار مغناطیسی به علت افزایش تراکم نوار و افزایش سیستم فایل های نوار خطی همچنان به عنوان رسانه پشتیبان استفاده می شود.

 

 

پشتیبان گیری و ذخیره سازی ابر (Backup and cloud storage)

در مقابل پشتیبان گیری در محل سازمان، پشتیبان خارج از سایت کپی داده ها را به یک مکان از راه دور انتقال می دهد، که می تواند یک مرکز داده ثانویه شرکت یا یک مرکز محاسبه اجاره ای باشد. به طور فزاینده، پشتیبان داده های خارج از سایت به معنی ذخیره سازی ابر مبتنی بر اشتراک به عنوان یک سرویس است، که ظرفیت کم هزینه، قابلیت مقیاس پذیری را فراهم می کند و نیاز مشتری به خرید و نگهداری سخت افزار پشتیبان را از بین می برد. با وجود محبوبیت روزافزون آن، انتخاب نسخه پشتیبان به عنوان یک سرویس نیاز کاربران به رمزگذاری داده ها و اقدامات دیگر برای محافظت از یکپارچگی داده ها را دارد.

درباره‌ی admin

پست‌های مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *