سیتریکس چیست و چه کاربردی دارد؟

لوگو شرکت نرم افزاری سیتریکس

درباره سیتریکس (CITRIX)

سیتریکس، یک شرکت نرم افزاری چند ملیتی آمریکایی است که مجازی سازی سرورها، نرم افزارها، دسکتاپ و شبکه، سرویس SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) و تکنولوژی‌های رایانش ابری (Cloud Computing) را ارائه می کند. شرکت CiTRIX در سال ۱۹۸۹ در تگزاس توسط Ed Iacobucci، تاسیس گردید. در ابتدا، سیتریکس با توسعه نرم افزارهای دسترسی از راه دور برای سیستم عامل‌های ماکروسافت آغاز به کار کرد. در دهه ۱۹۹۰، سیتریکس با تکنولوژی Thin client به اهمیت رسید. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ با گسترش مجازی سازی دسکتاپ و سرور همزمان با توسعه ابر، به درآمدهای بیشتری رسید.

محصولات سیتریکس :

سیتریکس نرم افزارهایی تولید می‌کند که به هر کسب و کاری اجازه می‌دهد که به صورت ریموت بدون نیاز به شبکه و تجهیزات همکاری کند. مهم ترین بخش شرکت، دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) می‌باشد.

۱٫ دسکتاپ‌ها و نرم افزارها :

دسته‌ای از نرم افزارهای این شرکت درباره دسکتاپ‌ها و نرم افزارها هستند. این ابزارها، امکان دسترسی به دسکتاپ‌های ویندوز و نرم افزارها را به صورت مستقل و بدون توجه به تجهیزات فراهم می‌کند. Citrix XenApp، عملیات مجازی کردن نرم افزارها و Citrix XenDesktop ،VDI-in-a-box  و XenClient همگی عملیات مجازی سازی دسکتاپ‌ها را انجام می‌دهند.

DesktopPlayer برای مک، امکان دسترسی آنلاین و آفلاین به دسکتاپ‌های ویندوزی از روی مک را فراهم می‌کند.

۲٫ دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS) :

این تکنولوژی، باعث شد که Provider‌ها بتوانند سرویس دسکتاپ و نرم افزارهای کسب و کاری را به مشتریان خود ارائه دهند. این محصولات شامل work mobile apps برای ایمیل امن و مرورگر و اشتراک مستندات و محصول Citrix Workspace برای فضاهای کاری سیار است.

۳٫ شبکه و ابر :

محصولات سیتریکس در زمینه شبکه و ابر شامل:

  • Citrix Xenserver
  • مجازی سازی سرور
  • Netscaler
  • Software-Defined WAN
  • ADC
  • GW
  • AppFirewall web application

۴٫ نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) :

این نرم افزارها روی همکاری و ارتباطات در کسب و کار تمرکز دارند. شامل Podio  ، سرویس ابری همکاری و OpenVoice که کنفرانس صوتی ارائه می‌کند.

مزایای XenApp و XenDesktop :

مزایای XenApp و XenDesktop

این دو محصول، نرم افزارها و دسکتاپ‌ها را با امنیت بالا برای کاربران به صورت مجازی فراهم می‌کنند. هزمان هزینه را کاهش و کارایی و بهره وری را افزایش می‌دهند. بالای ۱۰۰ میلیون کاربر در حال حاضر از این محصولات استفاده می‌کنند.

ویژگی XenApp و XenDesktop :

 

انعطاف پذیری XenApp و XenDesktop

با توجه به نقش کاربران، نرم افزارها یا دسکتاپ برای کاربران یک سازمان ارائه می‌گردد. دارای معماری غنی و انعطاف پذیر که به کارکان IT سازمان چابکی می‌بخشد و نیازهای آنها را برطرف می‌کند.

امنیت XenApp و XenDesktop

احتمال از دست رفتن داده‌های حیاتی سازمان بسیار کم می‌شود و از نفوذهای ناخواسته نیز جلوگیری خواهد شد. مکانیزم های امنیتی بالایی با تایید معیارهای حیاتی امنیت، در این محصولات به کار گرفته شده است.

واسط کاربری XenApp و XenDesktop

تکنولوژی HDX (High-Definition Experience) ،تجربه باکیفیتی را برای کاربر روی هر دستگاهی ارائه می‌نماید . HDX فراتر از هر راه حل رقابتی می‌رود، و اطمینان حاصل می‌کند که کاربران هر کجا که هستند، حتی زمانیکه به شبکه‌های معمولی متصل هستند، تجربه‌ای شبیه کاربران محلی را داشته باشند.

چرا XenApp و XenDesktop

  • افزایش بهره‌وری با دسترسی از هر مکان
  • حفاظت از اطلاعات حیاتی سازمان
  • امکان استفاده از تجهیزات خود
  • امکان ارائه نرم افزارهای گرافیکی با کیفیت بالا برای مهندسان و طراحان
  • کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی‌های مدیریت نرم افزارها  و دسکتاپ ها

اجزای XenApp و XenDesktop :

  • Citrix Receiver
  • HDX technology
  • NetScaler Gateway
  • StoreFront

اجزای XenApp و XenDesktop

 

پیاده سازی Citrix در ایران در شرکت رایانش ابری هوپاد در بهترین شکل خود انجام می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در در زمینه از صفحه خدمات سیتریکس دیدن فرمایید.

سیتریکس

سیتریکس به عنوان بهترین مکان برای کار (تساوی LGBTQ ) برای دومین سال پیاپی شناخته شده است.

برای دومین سال متوالی، Citrix یک نمره عالی (۱۰۰٪) در کمپین حقوق بشر (HRC)  دریافت کرد. این دستاوردی بسیار بزرگ است و به این معنی است که ما در ارزیابی تنوع در محل کار پیشرو هستیم.

نمره ۱۰۰٪ آسان نیست در این سال تنها ۷٫۴ درصد از ۵،۰۹۳ امتیاز کسب شده CEI به نمره کامل رسید. به طور متوسط ​​نمره کل ۵۰۰، به عنوان مثال، فقط ۷۰٪ بود.

کمپین حقوق بشر (HRC) و آنچه آنها انجام می دهند:

HRC بزرگترین سازمان حقوق مدنی است که برای رسیدن به برابری برای همجنسگرایان، دوجنسگرایان ، فرانسوی و آمریکایی های غیرعادی تلاش می کند. شاخص برابری سازمانی آنها ابزار سنجش ملی در سیاست ها و شیوه های شرکتی است که کارهای مهمی برای افراد LGBTQ ایجاد می کند.

اهمیت این جایزه برای Citrix:

پیشرفت سریعی که جامعه جهانی LGBTQ در سال های اخیر در برابری ازدواج، محافظت از جنایات متخاصم و توانایی خدمت به طور آشکار در نیروهای مسلح داشته است، در واقع ما را از آسیب پذیری ناشی از فقدان حمایت های فدرال در اشتغال بهره مند ساخته است.

به عنوان مثال، زمانی که شرکت ها سیاست های درستی را در پیش نگیرند، کارکنان LGBTQ در معرض خطر ازدواج در روز یکشنبه قرار گرفته و در روز دوشنبه اخراج می شوند، فقط به این دلیل که آنها همجنسگرا هستند (من می دانم که این دیوانه کننده است!)

خوشبختانه سیتریکس جایی است که همه کارمندان ارزشمند بوده و رهبر برای ایجاد تنوع تلاش می کند. این اقدامات اضافی به این معنی است که کارمندان می توانند احساس امنیت کنند و هر روز خود را پیشرفت دهند.

برای رسیدن به نمره کامل چه باید بکنیم:

سال گذشته برای اولین بار در تاریخ سیتریکس به نمره ۱۰۰ رسید.

در اینجا بسیاری از راه هایی است که Citrix از کارمندان LGBTQ در سال ۲۰۱۷ پشتیبانی کرده است، که به سیتیگرام کمک می کند که نمره کامل را دریافت کند:

۱-حفاظت از محیط کار در برابر تبعیض

۲-مزایای شریک داخلی

۳-مزایای مراقبت های بهداشتی شامل transgender-inclusive

۴-برنامه های صحیح

۵-مشارکت عمومی با جامعه LGBTQ

 

در این نیروی کار متنوع، سیتریکس به دنبال بهبود سیاستها و مزایا و شیوه های کسب و کار می باشد تا بتواند سال آینده دوباره بهترین نمره را بگیرد.

 

مزایای پیاده سازی سیتریکس در سازمان ها :

Citrix یک شرکت نرم‌افزار آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات سرورها و شبکه‌های رایانه‌ای، سامانه‌های کنترل از راه دور رایانه و رایانش ابری، همچنین ارائه نرم‌افزارهای شناسایی یگانه، سرورهای کاربردی، ترمینال رایانه، نرم‌افزارهای مالکیتی، نرم‌افزارهای مجازی‌سازی و مجازی‌سازی شبکه فعالیت می‌نماید. ساختمان مرکزی سیتریکس شرکت سیتریکس در سال ۱۹۸۹ توسط یکی از کارکنان شرکت آی‌بی‌ام بنام اد لاکوبوچی، در ریچاردسون، تگزاس، با سرمایه اولیه ۳ میلیون دلار، راه‌اندازی شد.

 

تاریخچه سیترکیس :

نام اولیه شرکت سیتریکس، سیتروس (Citrus) بود و نام کنونی آن از ترکیب Citrus و UNIX به دست آمده‌است. بسیاری از پایه گذاران سیتریکس در پروژه‌ای به نام OS/2 در شرکت IBM مشارکت داشتند. دیدگاه لاکولوچی این بودکه OS/2 ویژگی multiuser support داشته باشد اما IBM این ایده را نپذیرفت. به همین دلیل لاکوبوچی IBM را ترک کرد.[نیازمند منبع] در ابتدا به لاکوبرچی سمت مدیر ارشد بخش فنی گروه شبکه شرکت مایکروسافت پیشنهاد شد. این پیشنهاد سبب شد تا تأسیس شرکت او به تعویق بیفتد. اما سرانجام او شرکت سیتریکس را تأسیس کرد.

سیتریکس دارای چه محصولاتی است ؟

سیتریکس نرم‌افزارهایی تولید می‌کند که به هر کسب و کاری اجازه می‌دهد که به صورت ریموت بدون نیاز به شبکه و تجهیزات همکاری کند. مهم‌ترین بخش شرکت، دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS) و نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) می‌باشد.

۱٫دسکتاپ‌ها و نرم‌افزارها: دسته‌ای از نرم‌افزارهای این شرکت دربارهٔ دسکتاپ‌ها و نرم‌افزارها هستند. این ابزارها، امکان دسترسی به دسکتاپ‌های ویندوز و نرم‌افزارها را به صورت مستقل و بدون توجه به تجهیزات فراهم می‌کند. Citrix XenApp، عملیات مجازی کردن نرم‌افزارها و Citrix XenDesktop، VDI-in-a-box و XenClient همگی عملیات مجازی‌سازی دسکتاپ‌ها را انجام می‌دهند. DesktopPlayer برای مک، امکان دسترسی آنلاین و آفلاین به دسکتاپ‌های ویندوزی از روی مک را فراهم می‌کند.

۲٫دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS): این تکنولوژی، باعث شد که Providerها بتوانند سرویس دسکتاپ و نرم‌افزارهای کسب و کاری را به مشتریان خود ارائه دهند. این محصولات شامل work mobile apps برای ایمیل امن و مرورگر و اشتراک مستندات و محصول Citrix Workspace برای فضاهای کاری سیار است.

۳٫شبکه و ابر: محصولات سیتریکس در زمینه شبکه و ابر شامل: – Citrix Xenserver – مجازی‌سازی سرور – Netscaler – Software-Defined WAN – ADC

GW – AppFirewall web application .4.نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS): این نرم‌افزارها روی همکاری و ارتباطات در کسب و کار تمرکز دارند. شامل Podio، سرویس ابری همکاری و OpenVoice که کنفرانس صوتی ارائه می‌کند.

مزایایی پیاده سازی سیترکیس در سازمان ها

مزایایی پیاده سازی سیترکیس

۱- امکان فراهم کردن دسترسی به نرم افزارها برای کاربران راه دور

۲- امکان دسترسی به نرم افزارهای ویندوزی در سیستم عامل های گوناگون مانند لینوکس، اپل مکینتاش، اندروید، بلک بری و …

۳- امکان دسترسی به نرم افزار از هر کجا و درهر زمان به کمک XenApp. سیتریکس برای هر سیستم عاملی پلاگین مخصوص آن را ارایه داده است.

۴- راحتی استفاده از نرم افزارهای کاربردی به کمک سیتریکس و امکان پرینت و استفاده از چاپگرها یا سایر وسایل جانبی رایانه مانند، اسکنر یا بارکدخوان

۵- کاربران سیتریکس نیاز به نصب برنامه های کاربردی و تنظیم و پیکربندی آن ها ندارند و این یعنی افزایش امینت، کاهش هزینه پشتیبانی و نگهداری از داده ها به کمک سیتریکس.

۶- استفاده آنلاین یا برخط از برنامه های کاربردی مانند مالی، حسابداری (برعکس رپلیکیشن)

۷- جلوگیری از خرید لایسنس چند باره نرم افزارها و خرید سرور و سخت افزار برای هر یک از شعب سازمان (این خود نیز توجیهی منطقی برای خرید لایسنس سیتریکس می باشد)

۸- امکانات مدیریتی قوی برای کنترل سطوح دسترسی و استفاده کاربران از نرم افزارها ۹- امکان استفاده از نرم افزارها روی رایانه ها با مشخصات سخت افزاری ضعیف

۱۰- امکان در دسترس قرار دادن چندین نرم افزار از راه دور به کمک سیتریکس Citrix XenApp برای کاربران تنها با استفاده از یک سرور سیتریکس. در این حالت کاربران مجاز نرم افزارهای کاربردی خود را تنها از طریق یک کنسول در اختیار خواهند داشت.

۱۱- کیفیت و سرعت بسیار خوب در استفاده راه دور از نرم افزارها

۱۲- امکان استفاده از برنامه های کاربردی به کمک سیتریکس Citrix XenApp روی رایانه هایی که امکان نصب مستقیم نرم افزار کاربردی به دلیل ناسازگاری با سیستم عامل یا سخت افزار وجود ندارد.

۱۳- روش های گوناگون دسترسی به نرم افزارهای کاربری از طریق سیتریکس به کمک پلاگین های مختلف سیتریکس. برای اطلاعات بیشتر به صفحه دانلود پلاگین های نرم افزار سیتریکس مراجعه فرمایید.

۱۴- فشرده سازی بسته های داده و پرهیز از ارسال و دریافت داده های غیر ضروری که نتیجه آن استفاده از کم ترین پهنای باند سیتریکس Citrix XenApp می باشد.

۱۵- برای به روز رسانی نرم افزارها دیگر نیاز به مراجعه به تک تک کلاینت ها نیست، بلکه تنها آپدیت سرور سیتریکس کافی است.

۱۶- افزایش سطح همکاری و انجام روال های کاری در صورت خرید و استفاده از سیتریکس

XenApp 17- امکان گسترش سامانه دورکاری و افزودن تعداد کاربران و سرویس دهی در مقیاس بزرگ ( در صورت تهیه لایسنس اضافی برای سیتریکس )

۱۸- راهکار بهینه برای کنار گذاشتن

Replication 19- کاهش مشهود بار پشتیبانی شبکه، سرور و کلاینت برای مدیران شبکه و کارشناسان شبکه

۲۰- صرفه اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده برای سازمان در صورت استفاده از سیتریکس Citrix XenApp

 

با استفاده از این راهکار شما می توانید اقدام به مدیریت، مانیتورینگ و عیب یابی زیرساخت سیتریکس ADC از طریق یک کنسول انجام دهید. سیتریکس Application Delivery Management یک راهکار متمرکز مدیریت، تجزیه و تحلیل شبکه می باشد. با استفاده از این پلتفرم، شما می توانید سرویس های شبکه در معماری ارائه نرم افزار را دیده، خودکار سازی کرده و مدیریت کنید.

 

آشنایی با برخی امکانات سیتریکس

سیتریکس نتیجه تکامل ایده دسترسی به نرم‌افزارها از طریق شبکه و اینترنت بوده است که از طریق پروتکلی به نام ICA امکان دسترسی به نرم افزارها را برای کاربران راه دور فراهم می‌کند. این راهکار، دسترسی به نرم افزارها را بدون در نظر گرفتن نوع سیستم عامل و با استفاده از پهنای باند کم ممکن می‌سازد. یکی دیگر از خصوصیت مهم سیتریکس این است که امکان دسترسی به نرم افزارهای ویندوزی را در سیستم عامل‌های غیر ویندوزی مانند لینوکس فراهم می‌کند.

 

روش استفاده از سیتریکس چگونه است ؟

در راهکار مبتنی بر سیتریکس، کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای سبک و کم هزینه مرورگر (Browser) امکان اتصال و اجرای تمامی نرم‌افزارهای تحت وب را بدون محدودیت‌های مکانی پیدا می‌کنند. نرم‌افزارهای مختلف با استفاده از این راهکار با پهنای باند پایین نظیر Dial-UP در دسترس واقع شده است. البته برای استفاده از سیتریکس روی موبایل، تبلت و سیستم عامل های گوناگون رایانه ها، ابزارهای متنوعی در نظر گرفته شده است. بنابراین استفاده از مرورگر وب تنها یکی از آن ها است.

کارکرد سیتریکس چیست ؟

دیاگرام ساده چگونگی کارکرد سیتریکس در شبکه و ارتباط آن با سرور برنامه را نشان می دهد. همان طور مشخص است سرور سیتریکس در کنار سرور برنامه و پشت فایروال قرار خواهد داشت. کاربر راه دور هم از هر جایی که از سیتریکس استفاده کند، می تواند از پرینتر متصل به رایانه خود اسنادی را چاپ کند.

مزایای سیتریکس نسبت به راهکارهای دیگر

  • امکان دسترسی به این نرم افزارها از راه دور از هر کجا، در هر زمان و با هر وسیله
  • به راحتی با استفاده از نرم افزارها برای کاربران و امکان ایجاد پرینت و استفاده از چاپگرها یا سایر وسایل جانبی رایانه مانند، اسکنرها یا بارکدخوان ها
  • مدیریت بی نظیر پهنای باند و فشرده سازی بسته های داده هنگام تبادل اطلاعات
  • کیفیت و سرعت بسیار خوب در استفاده راه دور از نرم افزارها
  • کاهش قابل ملاحظه بار پشتیبانی شبکه، سرور و کلاینت ها برای مدیران و کارشناسان شبکه
  • سازگاری با نرم افزارها و فونت فارسی

پهنای باند سیتریکس به صورت است ؟

پهنای باند مورد نیاز در سمت سرور برابر است با تعداد کاربران همزمان ضرب در پهنای باند هر هرکاربر. بنابراین به عنوان نمونه با در اختیار داشتن یک پهنای باند ۱ مگا بیت بر ثانیه (Shared) در سمت سرور این امکان وجود دارد که ۱۶ کاربر به طور همزمان بتوانند از سرور سیتریکس استفاده کنند. پهنای باند مورد نیاز در سیتریکس به این که چه برنامه ای را میخواهید اجرا کنید نیز بستگی دارد. بدیهی است برنامه های گرافیکی پهنای باند بیشتری استفاده می کنند.

در حالت کلی هنگام صحبت درباره پهنای باند، می تواند دو نوع پهنای باند مورد نظر باشد: پهنای بند میانگین و پهنای باند بیشینه(پیک). در این نوشته منظور از پهنای باند، پهنای باند میانگین است و در نظر داشته باشیم که هنگام استفاده از یک برنامه گرافیکی در لحظات پیک ممکن است پهنای باند به ۱۰۰ کیلو بیت بر ثانیه نیز برسد.

درباره‌ی admin

پست‌های مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *